Chat with us, powered by LiveChat

Hvor mye koster annonsering på sosiale medier?

by | Mar 4, 2019

Har din klinikk noen gang vurdert å markedsføre seg på sosiale medier?

For mange er dette nytt, og det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal starte.

Et spørsmål som vi får hele tiden er: “Hvor mye koster det å annonsere på sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat?”. Svaret er ikke så åpenbart og enkelt som du kanskje tror, men i dette innlegget skal vi gjøre vårt beste for å forklare de ulike faktorene som påvirker prisen på annonsene!

Svaret:

Når du setter opp en kampanje på Facebook, Instagram eller Snapchat, kan du velge mellom å sette et dagsbudsjett, eller et livstidsbudsjett på kampanjen. Det minste beløpet du kan bruke på Facebook og Instagram er 1 USD per dag. Snapchat sitt minimale daglige budsjett er hakket høyere, på 50 USD per dag.

Men når vi skal forklare for en kunde hvor mye annonseringen koster, så fokuserer vi ikke så mye på det daglige budsjettet. Det vi fokuser på er CPA – Cost per acquisition, eller på godt norsk, pris per ny kunde/pasient. Hvor mange kroner må vi bruke på annonsering i snitt for å få inn en ny pasient?

Disse 3 faktorene bestemmer hva CPA/Pris per ny pasient vil ligge på:

1) CPM = “Cost per mile” = Pris per 1000 visninger

2) CTR = “Click-through rate” = Hvor stor andel av de som ser annonsen trykker på den?

3) Konverteringsrate på landingssiden = Hvor stor prosentandel av de som trykker på annonsen og lander på landingssiden din konverterer til bookinger?

Som du kanskje har lagt merke til, danner disse 3 faktorene en trakt. Først må noen se annonsen din, så trykke på den og til slutt, bestille en time.

Satt sammen i et mattestykke, ser det slik ut:

CPA = ((CPM/(1000*CTR)) *100)/Konverteringsrate på landingssiden

For at CPA skal bli lavere, må CTR og konverteringsraten på landingssiden bli høyere, mens CPM må bli lavere. Enklere sagt, flere må trykke på annonsen, flere av de som trykker må bestille time og pris per visning må bli lavere. La oss nå ta en nærmere titt på hva som kan påvirke de tre faktorene, og presse ned prisen på annonsene dine, slik at du og din klinikk kan tjene så mye som mulig.

Dette er tiltakene som gjør din kampanje mer profitabel:

1.   Tilbud:

Tilbudet er det grunnleggende elementet som resten av kampanjen bygges på. Med tilbud så mener jeg ikke nødvendigvis rabatt. Jeg mener – hva er det du tilbyr? Det er denne faktoren som påvirker CPA mest. Etter vår erfaring, vil et godt tilbud resultere i lavere CPM, høyere CTR og mye bedre konverteringsrater.

2.   Creative:

Med creative så mener vi selve utformingen av annonsene og landingssiden. Dette innebærer teksten, bildene og videoene som vi bruker.

a) Jo mer velskreven, overbevisende og engasjerende annonsen er, jo flere komme til å trykke på den (høyere CTR), og jo billigere blir det å få inn pasienter. Nummer en prioritering for Facebook, Instagram og Snapchat er å underholde sine brukere og bevare tilliten deres. Hvis disse plattformene ser at mange engasjerer seg og trykker på annonsene dine, vil de kategorisere annonsen din som interessant innhold og vise den til flere (lavere CPM).

b) Annonsen er kun det første steget i prosessen av å tilegne seg kunder. En god konverteringsrate på landingssiden en helt essensielt for å få en lav CPA. Dette er et steg som mange pleier å overse når de setter opp kampanjer på sosiale medier. For å ta et eksempel: Si du har en kjempegod annonse som gir en lav CPM og skyhøy CTR, og du ender opp med å betale 5kr per klikk. Men hvis kun 1% av klikkene blir til bestillinger på landingssiden, koster det deg 500kr å få en ny kunde. På den andre siden, hvis du har en dårligere annonse som produserer klikk til 20kr, men 10% av de blir konvertert til kunder, betaler du kun 200kr per ny kunde.

3.   Timing

På de forskjellige plattformene er det slik at man auksjonerer om visninger. Dette betyr at dersom det er mange forskjellige aktører som byr, vil det være dyrere å få annonsen sin opp på plattformen. Det er for eksempel dyrere å annonsere i desember, ettersom alle aktørene vil ut på markedet og være synlige. Vi befinner oss i en gullrush-tid for annonsering på sosiale medier, og oppmerksomheten man får kjøpt i dag er relativt billig i forhold til kvaliteten. Men prisen vil stige etterhvert som flere og flere av de største selskapene i verden flytter markedsbudsjettene over på nettet, og dermed sosiale medier.

For å konkretisere svaret:

Du bestemmer selv om du ønsker å bruke et par hundre kroner eller flere tusen om dagen. Vi har kunder som gjør begge, og alt i mellom. Men det som er viktig å se på er hvor mye det koster deg å få inn en ny pasient, i forhold til hva pasienten er verdt.

Det er ikke slik at du trenger en stor investering for å finne ut av hva CPA vil ligge på. Vi oppdager fort om annonsen og kampanjen fungerer eller ikke, så det er ikke store risikoen man tar for å finne en potensiell gullgruve.

Hvis du lurer på hvordan vi tar betalt som leverandører:

Vi har sett at det er mange forskjellige måter leverandører prislegger seg på, men for oss var det veldig enkelt å finne ut hvordan vi ville gjøre det. I henhold til våre prinsipper (som du kan lese mer om her: Insert link), har vi bestemt oss for at den beste måten vi kan prislegge oss på, er på en måte hvor vi kun tjener penger når våre kunder tjener penger.

Vi er rent resultatbaserte, og dermed tar vi kun betalt per pasient som vi får inn til din klinikk. Du kan si det slik at dersom vi ikke får inn en kunde for deg, gjør ikke vi jobben vår, og da tar vi ikke betalt heller. Slik det burde være!

Håper du har fått mer innsikt i hvordan hele prosessen fungerer, og hvilke kostander en tar til betraktning når en klinikk bestemmer seg for å satse på digital markedsføring på sosiale medier.

Takk for at du tok deg tid til å lese dette! Jeg håper virkelig du lærte noe verdifullt!

 

Med vennlig hilsen, Maksim Polupanov – Co-founder & Head of Client Success, Leadcom

Mer fra bloggen

Leadcom AS

Telefon: +47 472 95 778
E-post: post@leadcom.no

Copyright © 2019 Leadcom AS.