For at en tannklinikk skal lykkes med å vokse, så må disse tre tingene være på plass:
- Profesjonell og hyggelig service som gir fornøyde pasienter.
- Evne til å tiltrekke nye pasienter.
- Gjøre punkt 1 og 2 på en profitabel måte.
Vi har møtt klinikkeiere over hele Norge som gir en fantastisk service, og har fornøyde og lojale pasienter, men veldig mange av dem sliter med å tiltrekke nye pasienter, og etter hva vi har sett så er dette grunnen:
Disse klinikkeierne har ikke en pålitelig, systematisk og profitabel måte å få inn pasienter på. De fleste kaster bort penger på tilfeldige markedsaktiviteter som boost-knappen på Facebook eller avisannonser, og har ikke peiling på om de faktisk får en god tilbakebetaling på investeringen sin eller ikke. Mange bruker også Google Ads, men kjører trafikken til en vanlig hjemmeside som ikke er optimalisert for konvertering, noe som fører til at det blir veldig dyrt å få inn pasienter.
I dette innlegget skal vi vise deg et eksempel på hva man kan gjøre i stedet, og tiltrekke store mengder med pasienter på en systematisk og profitabel måte. Vi viser deg nøyaktig hva vi gjorde for å få 55 nye pasienter fra Snapchat i løpet av 11 dager, og prøver også å forklare psykologien bak denne kampanjen slik at du forhåpentligvis får en forståelse for hvorfor dette funker.
Et mattestykke du må løse før du begynner å generere pasienter:
Før vi setter i gang med å vise deg selve kampanjen, er det ett viktig tall i bedriften din som jeg vil at du skal tenke på, nemlig CLTV – Customer Lifetime Value (livstidsverdi). Det vil si: Hva er vår fortjeneste på en gjennomsnittlig pasient gjennom hele kundeforholdet?
For å kalkulere livstidsverdien til kundene dine kan du bruke denne formelen:
Omsetning per pasientbesøk * antall besøk per år * antall år i et kundeforhold * antall nye kunder fra en pasients anbefalinger * fortjenestemargin (Hvert tall er et gjennomsnitt.)
Hvorfor er dette tallet viktig, og hvordan er det relevant til markedsføring? Jo, fordi når vi vet hvor mye én ny pasient er verdt, kan vi finne ut hva vi er villige til å betale for å få inn en ny pasient, og ha det som mål for alle markedsaktiviteter fremover.
CPA – Cost Per Acquisition: Prisen for å få en ny kunde.
Når vi har et CPA-mål, kan vi evaluere ulike markedsaktiviteter ut fra CPA, og se om de lønner seg eller ikke.
Mattestykket ser da slik ut:
CPA < CLTV = Vekst
Når den gjennomsnittlige prisen for å få inn en ny pasient er lavere enn den gjennomsnittlige livstidsverdien, så vil klinikken vokse. Dette er enkel matte, så hvis man finner en systematisk måte å få inn pasienter på, til en lavere pris enn CPA-målet, så er dette åpenbart noe som man bør fortsette med hvis ambisjonen er å vokse.
Poenget med dette er at før vi setter i gang med å kjøre en kampanje, har vi satt oss selv et mål om hva det skal koste oss å få inn en ny pasient.
Anatomien av en suksessfull Snapchat kampanje:
Snapchat annonsen: