Chat with us, powered by LiveChat

Hvordan Bogstadveien Tannlege vokste med over 300% på kun 6 måneder med Facebook annonsering.

by | Feb 27, 2019

I denne case-studien skal jeg vise hvordan en av våre kunder, Bogstadveien Tannlege, har benyttet seg av annonsering på sosiale medier for å skape vekst i klinikken. Gjennom samarbeidet vårt har klinikken vokst med over 300% på kun 6 måneder. 

En røff start

Bogstadveien Tannlege var den første tannklinikken vi jobbet med, og når vi startet samarbeidet var klinikken under ett år gammel. De hadde startet med to fulltidsansatte tannleger, men på grunn av mangel på pasienter hadde den ene tannlegen sluttet, og den siste jobbet kun deltid. Dermed stod det ene behandlingsrommet tomt, og det andre ble ikke utnyttet til sitt fulle potensiale.

De hadde hovedsakelig fått de nye pasientene gjennom annonsering på LetsDeal, en plattform hvor bedrifter deler rabatter på produkter og tjenester. Dette sørget for at klinikken hadde nok pasienter til at det gikk rundt, men ikke nok til at klinikken kunne vokse.

Utfordringer

  • Liten tilgang på nye pasienter. På LetsDeal er man begrenset av deres trafikk på nettsiden, og det er dermed umulig å skalere kampanjen for å få flere pasienter. Når man ikke kontrollerer hvor mange som ser en annonse, kan man heller ikke kontrollere hvor mange pasienter man får. Antall nye pasienter klinikken fikk var forskjellig fra måned til måned, men det som gikk igjen gang på gang, var at det aldri var nok pasienter til å fylle timeboken.

  • Lav kvalitet på pasientene. Mange av pasientene som kom fra LetsDeal gjennomførte ikke behandlingene de trengte, og ville ikke melde seg på recall listen. De lette aktivt etter tilbud når de skulle til tannlegen, og da vil de med stor sannsynlighet gjøre det neste gang de trenger en undersøkelse også.

  • Ingen recall liste. Klinikken hadde ingen recall liste, så den eneste inntektskilden var fra nye pasienter.

Løsning

Klinikken bestemte seg for å prøve ut annonsering på sosiale medier, og vi gjennomførte en kampanje på Facebook for å se om vi kunne hjelpe dem med å fylle opp timeboken. Selv hadde vi bare jobbet med bedrifter i andre bransjer, og hadde ingen forventninger til hvilke resultater dette ville gi. Vi startet kampanjen i mai, og etter bare 12 dager fikk klinikken 119 nye henvendelser. Det er nesten like mange som de to forrige månedene til sammen… Hver pasient la i snitt igjen 1500kr på behandlinger, og vi kunne med sikkerhet si at dette var et steg i riktig retning for klinikken.

Etter sommerferien fortsatte Bogstadveien Tannlege med denne typen markedsføring, og satset sterkt på vekst i klinikken.

Vekstresultater

I dag har klinikken vokst fra å være én tannlege som jobbet deltid, til å ha 3 fulltidsansatte tannleger. Ikke nok med det, men de ekspanderer også ved å bygge to nye behandlingsrom, og skal fylle disse med enda to nye tannleger. 

Grafen under viser antall nye pasienter som er registrert i deres journalsystem for hver måned. Den første kampanjen vi kjørte med klinikken var i mai, og der ser man en sterk vekst i antall nye pasienter. Samme vekst er det for oktober, da vi fortsatte samarbeidet. Grunnen til at antall nye pasienter falt i november og desember, var at mange av pasientene fra oktober måtte gjennomføre videre behandlinger, noe som tok mye kapasitet. I tillegg var klinikken stengt halve desember, da personalet tok seg en velfortjent 2 ukers ferie. I januar ansatte klinikken sin 3. tannlege, og er den måneden hvor vi har sett desidert størst vekst.

Hvordan klarte klinikken å vokse så raskt? 

Det er et par ting som har bidratt til denne veksten:

    • Annonsering på sosiale medier: Dette har vært den store driveren av nye pasienter. I motsetning til LetsDeal, har man nesten ubegrenset tilgang til mennesker på sosiale medier. Da vi satt opp en kampanje som var profitabel, kunne vi bare øke budsjettet slik at flere så annonsene, og flere ble pasienter hos klinikken. Hvis du vil lære mer om hvordan vi gjør denne markedsføringen for tannklinikker, så kan du se et foredrag vi holdt under Klinikkeierkonferansen 2019. Der forklarer vi akkurat hva vi gjorde for å få 55 nye pasienter til en klinikk på kun 11 dager, via annonsering på Snapchat. Klikk her for å få tilgang til foredraget.
    • Hardtarbeidende og flinke tannleger: Tannlegene på denne klinikken er ekstremt flittige, og har utvidet åpningstidene for å kunne behandle så mange nye pasienter som mulig. De sørger også for å gi pasientene sine en god opplevelse, noe som fører til at klinikken får gode anmeldelser på Google og Facebook, og enda flere nye pasienter fra word of mouth/jungeltelegrafen.
    • Ambisiøs klinikkeier: Denne veksten hadde ikke vært mulig uten Dr. Saghir Elahi sine store ambisjoner, og motivasjon til å vokse raskt. Når timeboken ble fullbooket, så var han tidlig ute med å finne en ny tannlege som kunne utvide kapasiteten til klinikken.

Planen fremover

I tiden fremover er fokuset på å opprettholde samme vekst i antall nye pasienter, slik at de nye behandlingsrommene og tannlegene kan brukes til sitt fulle potensiale. For å sørge for en solid vekst, hjelper vi klinikken med å bygge opp sin merkevare, og forbedre kundeopplevelsen.

Bogstadveien Tannlege har ingen planer om å senke farten de vokser i, og det er utrolig spennende å følge med på denne utviklingen. Vi ønsker dem lykke til videre, og takker for et fortsatt godt samarbeid!

Håper dette hjelper deg på din reise. Husk at vi alltid heier på deg!

 

Med vennlig hilsen, Bendik Eide Anskau – Co-founder & Head of Growth, Leadcom

Mer fra bloggen

Hvor mye koster annonsering på sosiale medier?

Et spørsmål som vi får hele tiden er: “Hvor mye koster det å annonsere på sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat?”. Svaret er ikke så åpenbart og enkelt som du kanskje tror, men i dette innlegget skal vi gjøre vårt beste for å forklare de ulike faktorene som påvirker prisen på annonsene!

Leadcom AS

Telefon: +47 472 95 778
E-post: post@leadcom.no

Copyright © 2019 Leadcom AS.